Już od 2015 r. egzaminatorzy na ustnej maturze z polskiego nie będą sprawdzać krytykowanej prezentacji maturalnej, a umiejętność tworzenia wypowiedzi na określony temat, inspirowanej tzw. tekstem kultury. Drugą dużą zmianą jest obowiązek wyboru jednego przedmiotu dodatkowego.
Na ustnej maturze z języka polskiego od 2015 r. maturzysta będzie musiał wylosować zadanie składające się z tekstu kultury (który może być: obrazem, wierszem czy fragmentem dzieła literackiego) oraz poleceń z nim związanych. Egzamin podzielony zostanie na ok. dziesięciominutowy monolog zdającego oraz pięciominutową rozmowę z komisją.
Kolejną, ale nie ostatnią, nowością na maturze 2015 jest obowiązek zdawania jednego dodatkowego przedmiotu na poziomie porównywalnym z obecnym rozszerzeniem. Takie rozwiązanie ma być pomocne podczas rekrutacji na studia.
Przykładowe pytania i zadania, jakie mogą pojawić się na egzaminie maturalnym w 2015 r. wraz z rozwiązaniami, zostaną opublikowane przez CKE w informatorach z poszczególnych przedmiotów, w terminie do 31 sierpnia 2013 r.
Matura 2015 w pigułce:
- maturzysta będzie miał obowiązek przystąpienia do co najmniej jednego egzaminu dodatkowego w części pisemnej i prawo przystąpienia do pięciu kolejnych;
- w części pisemnej przedmioty obowiązkowe będą zdawane na poziomie podstawowym, przedmioty dodatkowe wyłącznie na poziomie rozszerzonym;
- na liście przedmiotów dodatkowych znajdą się wszystkie, ujęte w podstawie programowej na IV etapie edukacyjnym w zakresie rozszerzonym, tj.: biologia, chemia, filozofia, fizyka, geografia, historia, historia sztuki, historia muzyki, informatyka, język polski, języki obce nowożytne, język łaciński i kultura antyczna, języki mniejszości narodowych i języki mniejszości etycznych, matematyka, wiedza o społeczeństwie;
- z powyższej listy wypadła wiedza o tańcu, ponieważ nie jest realizowana na poziomie rozszerzonym;
- maturzysta otrzyma upragnione świadectwo dojrzałości, jeśli uzyska co najmniej 30% możliwych do zdobycia punktów z każdego przedmiotu obowiązkowego oraz przystąpi do co najmniej jednego przedmiotu dodatkowego, dla którego nie będzie progu zdawalności. Wynik ma być istotny podczas rekrutacji na studia.
- wyniki egzaminu maturalnego w części ustnej będą wyrażone jak do tej pory w procentach, w części pisemnej – w procentach i na skali centylowej, dzięki której zdający będą mogli porównać swoje osiągnięcia z wynikami innych uczniów.
Projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania, zawierającego propozycje zmian na maturze trafił do konsultacji społecznych.
Źródło: www.men.gov.pl/