DZIAŁ IX
Oddział międzynarodowy z programem IB DP
Rozdział 1
Cele i założenia kształcenia w oddziale międzynarodowym
§ 74
Na podstawie:
- decyzji Ministra Edukacji i Nauki z dnia 16 czerwca 2021 r.;
- certyfikatu International Baccalaureate Organization (w skrócie IBO) w Genewie podpisanej w listopadzie 2020 r. autoryzującego członkostwo Publicznym Liceum Ogólnokształcącym nr III z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Skłodowskiej–Curie w Opolu w IBO;
- uchwały Rady Miasta Opola nr XV/285/19 z dnia 29 sierpnia 2019 r.;
- uchwały Rady Pedagogicznej nr 6/2020/2021 z dnia 17grudnia 2020 r.;
w Publicznym Liceum Ogólnokształcącym nr III z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Skłodowskiej–Curie w Opolu prowadzone jest nauczanie w oddziałach międzynarodowych.
- Celem utworzenia oddziału międzynarodowego w Publicznym Liceum Ogólnokształcącym nr III w Opolu jest stworzenie możliwości dla młodzieży regionu opolskiego i przybywających z innych krajów zdobycia wykształcenia w szkole ponadpodstawowej w sposób efektywny, tak aby zdobyte umiejętności w posługiwaniu się językiem angielskim umożliwiły im kontynuację nauki na wyższych uczelniach na całym świecie.
- Założenia kształcenia w oddziale międzynarodowym to m.in.: wdrożenie uczniów do samodzielnego zdobywania wiedzy i zapoznanie ich z nowoczesnymi metodami nauczania, wykształcenie świadomych młodych ludzi, otwartych na otaczający świat, tolerancyjnych i aktywnych w działaniach na rzecz społeczności lokalnych oraz umożliwienie uczniom zrównoważonego rozwoju poprzez dostarczenie niezbędnej wiedzy i umiejętności praktycznych ze szczególnym uwzględnieniem zainteresowań ucznia.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Organizacja Matury Międzynarodowej – International Baccalaureate Organization z siedzibą w Genewie oraz Kuratorium Oświaty w Opolu.
- Osobą odpowiedzialną za realizację programu IB DP w szkole jest koordynator programu IB DP powoływany przez dyrektora szkoły, który określa zakres jego obowiązków i zasady współpracy.
Rozdział 2
Program nauczania realizowany w oddziale międzynarodowym
§ 75
- W szkole realizowane są programy nauczania zgodne z polską podstawą programową kształcenia ogólnego oraz programy dla oddziałów międzynarodowych zgodne z przepisami IBO z uwzględnieniem właściwych rozporządzeń MEN.
- W I i II klasie oddziału międzynarodowego (tak zwane pre-IB) realizowane będą programy nauczania zgodne z podstawą programową kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego zgodne z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. 2018 poz. 467).
- W klasie III i IV oddziału międzynarodowego uczeń będzie realizował dwuletni program obejmujący 6 grup przedmiotowych oraz przedmioty Theory of Knowledge (teoria wiedzy) i CAS (kreatywność, działanie, służba) oraz napisze samodzielną pracę badawczą - Extended Essey. Proces dydaktyczny w oddziale międzynarodowym opiera się na zasadach ustanowionych przez International Baccalaureate Organization (IBO). Program IB DP obejmuje wybrane przez ucznia 6 przedmiotów, 3 przedmioty na poziomie podstawowym (SL) i 3 na poziomie rozszerzonym (HL) lub 2 podstawowe i 4 rozszerzone. Przedmioty prowadzone na poziomie podstawowym realizowane są w wymiarze 4 godzin tygodniowo,
a przedmioty na poziomie rozszerzonym w wymiarze 6 godzin tygodniowo.
Rozdział 3
Organizacja kształcenia w oddziale międzynarodowym
§ 76
- Cykl kształcenia w oddziale międzynarodowym trwa cztery lata i składa się z dwuletniej klasy przygotowawczej (tzw. pre-IB) oraz dwuletniego programu International Baccalaureate Diploma Programme (IB DP).
- W ostatnich dwóch latach nauki w oddziale międzynarodowym, podczas których realizowany będzie program matury międzynarodowej, wszystkie zajęcia prowadzone będą w języku angielskim (z wyjątkiem zajęć edukacyjnych dla uczniów będących obywatelami polskimi obejmujących: język polski, część historii dotyczącą historii Polski i część geografii dotyczącą geografii Polski, nauczanych z uwzględnieniem podstawy programowej kształcenia ogólnego).
- Szkoła zapewnia uczniom oddziału międzynarodowego niebędącym obywatelami polskimi nauczanie języka polskiego jako języka obcego.
§ 77
Dokumentacja szkolna dostarczana do organizacji International Baccalaureate wypełniana jest w języku angielskim. Wewnątrzszkolna dokumentacja służąca informowaniu rodziców oraz lokalnych władz oświatowych jest redagowana w języku polskim lub zarówno w języku polskim i angielskim.
§ 78
- Absolwenci oddziału realizującego IB DP mogą przystąpić do egzaminu maturalnego.
- Szkoła zapewnia uczniom oddziału międzynarodowego możliwość przejścia na każdym etapie kształcenia do kształcenia realizowanego zgodnie z programami nauczania kształcenia ogólnego, pod warunkiem zaliczenia egzaminów klasyfikacyjnych wyrównujących różnice programowe.
- Uczeń nie może powtarzać klasy z IB DP.
- W przypadku skreślenia ucznia z listy klasy realizującej IB DP, aby uzyskać przeniesienie do równoległej klasy uczeń musi otrzymać pozytywne oceny z egzaminów klasyfikacyjnych z przedmiotów nauczanych w danej klasie w zakresie rozszerzonym.
§ 79
- Przed rozpoczęciem nauki w klasie realizującej program matury międzynarodowej uczeń dokonuje wyboru sześciu przedmiotów z grup przedmiotowych zgodnie z warunkami obowiązującymi dla danej sesji egzaminacyjnej, zawartymi w Diploma Programme Assessment Procedures oraz zgodnie z ofertą przedmiotową szkoły. Przynajmniej trzy przedmioty i nie więcej niż cztery muszą być wybrane na poziomie wyższym (HL), pozostałe na poziomie podstawowym (SL).
- Aby uzyskać dyplom matury międzynarodowej, każdy uczeń w czasie realizacji programu IB DP (trzecia i czwarta klasa) ma obowiązek:
- uczestniczyć w minimum 150 godzinach zajęć lekcyjnych na poziomie podstawowym oraz 240 godzinach na poziomie rozszerzonym, w każdym z wybranych przez siebie przedmiotów,
- spełnić wszystkie wymogi egzaminacyjne wybranych przez siebie przedmiotów,
- wziąć udział w 100 godzinach zajęć teorii wiedzy (Theory of Knowledge) oraz spełnić wymogi przewidziane dla tego przedmiotu,
- uzyskać zaliczenie z programu zajęć CAS (Creativity, Action, Service),
- wykonać i przedłożyć do oceny samodzielną pracę badawczą (Extended Essay)
z wybranego przez siebie przedmiotu.
- Uczeń składający egzamin maturalny może otrzymać maksymalnie 7 punktów za każdy przedmiot, co daje mu w sumie 42 punkty. Dodatkowo, maksymalnie 3 punkty uczeń może uzyskać łącznie za teorię wiedzy i pracę dyplomową. Maksymalny wynik maturalny w systemie IB DP to 45 punktów.
- Egzamin uznaje się za zdany przy minimalnym wyniku 24 punktów.
Rozdział 4
Zasady rekrutacji do oddziału międzynarodowego
§ 80
- Do oddziału międzynarodowego (tzw. pre-IB) może kandydować absolwent ośmioletniej szkoły podstawowej lub absolwent odpowiadającej szkoły funkcjonującej w systemie oświaty innego państwa.
- Przyjęcie do oddziału międzynarodowego (tzw. pre-IB) odbywa się na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 sierpnia 2019 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów (Dz.U. 2019 poz. 1737) oraz corocznego regulaminu rekrutacji do Publicznego Liceum Ogólnokształcącego nr III w Opolu.
- Warunkiem ubiegania się o przyjęcie do oddziału międzynarodowego (tzw.pre-IB) jest przystąpienie do sprawdzianu kompetencji językowych z języka angielskiego (na poziomie A2+ według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego) i uzyskanie z niego pozytywnego wyniku.
§ 81
- Przyjęcie kandydata do klasy trzeciej realizującej program matury międzynarodowej w danym roku szkolnym odbywa się na podstawie regulaminu z uwzględnieniem przepisów IBO.
- Warunkiem przyjęcia kandydata do klasy trzeciej realizującej program matury międzynarodowej jest spełnienie wszystkich poniższych wymogów:
- uzyskanie po klasie drugiej (tzw. pre-IB) w PLO III w Opolu promocji do klasy programowo wyższej,
- podpisanie deklaracji woli przystąpienia do programu matury międzynarodowej,
- złożenie deklaracji wyboru przedmiotów do realizacji w oddziale IB DP.
- Kandydat spoza szkoły może być przyjęty do klasy realizującej program matury międzynarodowej, jeżeli oddział posiada wolne miejsca i jeśli spełnił poniższe wymogi:
- ukończył klasę drugą w innej szkole ponadpodstawowej,
- zaliczył sprawdzian kompetencji językowych (na poziomie B2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego),
- podpisał deklarację woli przystąpienia do programu matury międzynarodowej,
- złożył deklarację wyboru przedmiotów do realizacji w oddziale IB DP.
Rozdział 5
System oceniania klasyfikowania i egzaminowania w oddziale międzynarodowym
§ 82
- W klasie I i II oddziału międzynarodowego w Publicznym Liceum Ogólnokształcącym nr III w Opolu oceny z zajęć edukacyjnych bieżące, klasyfikacyjne śródroczne, roczne oraz końcowe ustalane są w skali 1 do 6, gdzie 1 to ocena niedostateczna, a 6 to ocena celująca.
- W klasie III i IV (realizującej IB DP) oceny bieżące z zajęć edukacyjnych ustala się według następującej skali, z następującymi skrótami literowymi:
- Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców/prawnych opiekunów. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne nauczyciel przechowuje do czasu ukończenia przez ucznia nauki w programie IB DP. Na prośbę ucznia lub jego rodziców/prawnych opiekunów nauczyciel udostępnia prace do wglądu oraz uzasadnia ocenę.
- W ocenianiu obowiązują zasady:
- zasada częstotliwości i systematyczności,
- zasada jawności kryteriów – na początku I semestru programu IB DP uczeń i jego rodzice / prawni opiekunowie zostają zapoznani z:
- kryteriami oceniania przyjętymi przez IBO,
- zakresem materiału z każdego przedmiotu zgodnie z programem wybranym na cztery semestry przez nauczyciela,
- formami pracy podlegającymi ocenie.
- Uczeń oddziału międzynarodowego otrzymuje świadectwa potwierdzające ukończenie odpowiednio klasy pierwszej, drugiej i trzeciej, a po klasie czwartej – świadectwo ukończenia szkoły. W związku z tym określa się sposób przeliczania ocen wystawionych zgodnie
z systemem oceniania obowiązującym w programie IB na system polski:
Rozdział 6
Finansowanie
§ 83
- Koszty kształcenia w oddziale międzynarodowym, przekraczające wydatki bieżące ponoszone na jednego ucznia w pozostałych oddziałach Publicznego Liceum Ogólnokształcącego nr III z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Skłodowskiej-Curie w Opolu ponosi Miasto Opole.
- Rodzice/prawni opiekunowie ponoszą koszty zakupu podręczników i kalkulatorów graficznych niezbędnych do realizacji programu oraz opłaty za egzaminy maturalne IB (opłata jest kwotą ustaloną przez organizację IB).