Uczniowie opolskiej Trójki zwycięzcami regionalnego etapu
Turnieju Debat Oksfordzkich dla młodzieży
„Historia w słowie zamknięta”
Damian Baron, Szymon Gasz i Maria Dąbrowska z klasy 3 a społeczno- prawnej oraz Jakub Staś z kl. 3 b biologiczno – chemicznej uzyskali III wynik w rankingu wszystkich zwycięskich w regionach zespołów !
Główne cele tego interdyscyplinarnego konkursu to m.in. rozwijanie umiejętności kulturalnej wymiany poglądów oraz rozstrzygania sporów zgodnie z zasadami szacunku wobec rozmówcy oraz posiadanej przez niego wiedzy, skutecznego przemawiania na forum publicznym oraz kształtowanie postawy zgodnej z regułami kulturalnego funkcjonowania w sferze publicznej i społecznej, niezbędnej w przyszłej karierze zawodowej, doskonalenie umiejętności pracy w zespole ze szczególnym uwzględnieniem elastycznego reagowania na zmieniające się warunki pracy zespołu oraz popularyzowanie tematyki historycznej w ujęciu interdyscyplinarnym, uwzględniającym zakres wiedzy nauk pokrewnych historii i kształtowanie szacunku wobec spuścizny przodków na poziomie regionalnym oraz ogólnopolskim, a także w stosunku do dziedzictwa cywilizacji europejskiej.
Pod opieką koordynatora [projektu, dr hab.Marka Białokura uczniowie zostali zaproszeni na warsztaty Akademii Wiedzy i Umiejętności RODEH oraz zakwalifikowani do krajowego Turnieju Debat Oksfordzkich.
Dnia 21 listopada 2017 roku w PIN – Instytucie Śląskim w Opolu odbył się Turniej Debat Oksfordzkich, zorganizowany przez Regionalny Ośrodek Dialogu i Edukacji Historycznej w Łodzi pod patronatem IPN.
W turnieju wzięły udział cztery drużyny z województwa opolskiego (III LO, II LO, „Ekonomik”, ZSO Dobrzeń Wielki). Wszyscy debatanci mieli okazję uczestniczyć w warsztatach – jednych dotyczących przygotowania historycznego, drugich – poświęconych samej sztuce debatowania na zasadach oksfordzkich. W trakcie turnieju reprezentanci III LO zmierzyli się z oponentami, dyskutując o skutkach wysiedleń ludności niemieckiej po II wojnie światowej oraz o konsekwencjach zamachu majowego.
Najwięcej emocji wzbudziła debata finałowa, w której spotkali się przedstawiciele III i II LO w Opolu. Po zaciętej walce, stosunkiem głosów jury 3:1, zwycięstwo przypadło „trójce”, której obrona tezy, że doświadczenia historyczne w XX w. powinny wpływać na główne kierunki polityki europejskiej, wzbudziła uznanie sędziów. Uczniowie III LO będę mieli okazję do konfrontacji ze zwycięskimi zespołami pozostałych województw na przełomie stycznia i lutego 2018 r. w Łodzi.