Kryteria i ich wagi procentowe Ogólnopolskiego Rankingu Liceów Ogólnokształcących 2012:
- sukcesy w olimpiadach 30%
- matura – przedmioty obowiązkowe 30%
- matura – przedmioty dodatkowe 35%
- opinia akademicka 5%
O ostatecznych wynikach szkół decydują cztery kryteria – olimpijskie, maturalne – zarówno w odniesieniu do przedmiotów obowiązkowych, jak i przedmiotów dodatkowych oraz akademickie. Dzięki nim można wszechstronnie ocenić polskie licea ogólnokształcące, natomiast w ocenie techników po raz pierwszy uwzględniliśmy wyniki egzaminów zawodowych. Mają one charakter zewnętrzny, czyli znakomicie nadają się jako obiektywny miernik oceny. Kryteria te zostały uwzględnione w rankingu z różnymi wagami, adekwatnymi do ich znaczenia w ocenie pracy szkoły – przygotowywanej z punktu widzenia szans jej absolwenta na odniesienie sukcesu na wybranych przez niego studiach. Czynnikiem dominującym w ocenie liceów jest matura (z łączną wagą 65 proc.). Natomiast w przypadku techników o pozycji szkoły na równi z maturą z przedmiotów obowiązkowych decydować będą wyniki egzaminu zawodowego, co jest zgodne ze znaczeniem tego egzaminu dla uczniów i dla szkoły.
Zasady rankingu ustaliła Kapituła, złożona z dyrektorów okręgowych komisji egzaminacyjnych (OKE) i przewodniczących komitetów głównych olimpiad. Pracom Kapituły przewodniczył prof. dr hab. Jan Łaszczyk, rektor Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
http://www.perspektywy.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=4428&Itemid=881
http://www.nto.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20120110/REGION/380746739